Spor hisseleri

MEHMET ÇETİNGÜLEÇ | Son 5 yıllık performansa baktığınızda, 3 büyük kulübün diğer tüm sektörlerin altında kaldığını görebilirsiniz. Bu hisselerin kendine gelebilmesi için bedelli sermaye artışlarının SPK tarafından frenlenmesi gerekir. Kulüpler hisselerden para kazanmak istiyorsa, vatandaşı soymak yerine değerini artırma yoluna gitmeli... Yani vurgun bitmeli!

MEHMET ÇETİNGÜLEÇ

Spor hisseleri kumarhanelerdeki rulet masasının pullarına döndü. Rulette olduğu gibi genellikle masa kazanıyor.

Üç büyük spor kulübüne bakın; SPK, her yıl yüksek oranlarda bedelli yapılmasına izin verdiği için kulüpler yatırımcıları soyuyor.

Beşiktaş hissesi geçen yıl yüzde 400 bedelli yaptı. Hisse başına 2 lira istendiği için aslında yüzde 800 bedel ödendi.

Galatasaray ve Fenerbahçe de aynı yolu izleyerek küçük yatırımcılardan milyarlarca lira topladı.

Peki ne oldu?

Büyük yatırımcılar ne olacağını bildikleri için bedelliye ilgi göstermediler.

Küçükler ise hisse miktarını artırarak zararlarını katlamış oldu.

Yüksek enflasyon nedeniyle uğradıkları kayıp eklendiğinde, spor hissesi almak rulet oynamaktan farksız hale geldi.

XXX

Peki kulüpler yatırımcılardan "bedelli" adı altında topladıkları paralarla kasalarını doldurabiliyor mu?

Hayır.

Kulüplerin borç listesi şöyle:

Galatasaray'ın 29 milyar 400 milyon lira.

Fenerbahçe'nin 26 milyar 202 milyon lira.

Beşiktaş'ın yaklaşık 25 milyar lira.

Buna rağmen...

Futbolcu başına 75 milyon avroya ulaşan ödemeler yapılıyor. Transfer sezonunda 20-30-50 milyon avrolar havada uçuşuyor.

Zannedersiniz, dünyanın en zengin kulüpleri bizde.

XXX

Kulüpler hisse yatırımcılarından elde ettikleri parayı kolayca harcıyor.

Bu noktada yanıtlanması gereken sorular var:

Transfer bedellerinin tamamı futbolcuya veriliyor mu? Arada bazı kişiler yüksek miktarda pay mı alıyor?

Açıklanan rakamlar doğrudan futbolcuya ödeniyorsa, vergilendirme konusunda ne yapılıyor?

Yoksa...

Transferler kara paranın döndüğü vergisiz bir alan mı?

XXX

Spor hisseleri neden kumara dönüşüyor, bir de ona bakalım:

Fenerbahçe yatırımcısına "en az zarar veren" hisse.

Dikkat, "kâr ettiren" diyemiyoruz. Çünkü hiçbiri yatırımcısının yüzünü güldürmedi.

Fenerbahçe hissesi alanlar, geçen hafta yüzde 7,88 zarar etti.

Bu hissede 6 aylık zarar yüzde 12, 1 yıllık zarar ise yüzde 22.

Enflasyondan ötürü kaybedilen faiz gelirini saymıyoruz bile.

Fenerbahçe hissesi alanlar son 5 yılda sadece %125 kâr elde etmiş.

Bunun yerine banka hissesi alsa, 5 yıllık kârı yüzde 800 ile 1000 arasında değişebilirdi.

XXX

Galatasaray'a bakalım:

Şampiyon olan kulübün değer kazanması gerekir, değil mi?

Durum tam tersi.

Geçen hafta yüzde 2,86 zarar ettirmiş.

Aylık zararı yüzde 4,67, son 6 aydaki zararı yüzde 12, 1 yıllık zararı ise yüzde 15.

Takımın ardı ardına 4. kez şampiyon olduğuna bakmayın.

Şampiyon kulübün son 5 yılda yatırımcısına getirisi sadece yüzde 104'te kalmış.

XXX

Gelelim küçük yatırımcıya en büyük darbeyi vuran Beşiktaş'a.

Kulüp başkanı açıkça "bedelliye katılın, kazançlı çıkacaksınız" anlamına gelen mesajlar verdi. Geçen yıl yüzde 400 bedelliye katılan yatırımcılar, yatırdıkları 2 liralık bedeli bile geri alamadılar. Hisse haftayı 1 lira 68 kuruştan kapadı.

Beşiktaş hissesinde SPK tarafından incelenmesi gereken hareketler devam ediyor.

Bu hafta pazartesi günü 1 lira 71 kuruştan açılan hissenin fiyatı yüzde 5 artışla 1 lira 81 kuruşa kadar çıktı. Aynı günün sonunda 1 lira 65 kuruşa geriledi.

Yüzde 5 artan hisse, gün içinde yüzde 3 geriye düşerek yüzde 8'lik bir dalgalanma yaşadı.

Oysa...

Haberleri incelediğinizde kulüple ilgili bu dalgalanmaya neden olabilecek hiçbir şey görünmüyordu.

Hissede haftalık kayıp yüzde 1,75, yıllık kayıp yüzde 10.

Son 3 yıla baktığınızda hissenin 14 liradan 1 lira 44 kuruşa kadar gerilediğini göreceksiniz.

Bu hisseye yatırım yapanların tamamı "iflas" noktasına geldi.

Şirket borç içerisinde debeleniyor.

Hâlâ 200 milyon avroluk transferden söz ediyorlar.

Kim veriyor bu parayı?

Nereden buluyorlar?

Neden bu kadar yüksek harcama yapıyorlar?

Komisyon mu dönüyor?

Sorgulanması gerekmez mi?

XXX

İran-ABD savaşı nedeniyle bu yıl tüm hisselerde çalkantı yaşandı ama hepsi toparlandı ve kâra geçti.

Spor hisseleri hariç.

Son 5 yıllık performansa baktığınızda, 3 büyük kulübün diğer tüm sektörlerin altında kaldığını görebilirsiniz.

Bu hisselerin kendine gelebilmesi için bedelli sermaye artışlarının SPK tarafından frenlenmesi gerekir.

Kulüpler hisselerden para kazanmak istiyorsa, vatandaşı soymak yerine değerini artırma yoluna gitmeli…

Yani...

Vurgun bitmeli!

Köşe Yazıları Haberleri